løper

Gimle IF har som en målsetting å arbeide for naturaktiviteter, trim og mosjon for allmennheten. Således ble Gimle IF som den ene av to klubber tildelt Halden kommunes miljøpris for 2000. Sentralt i klubbens arbeid for allmennheten er klubbhytta Venåshytta og skogområdene omkring.

Venåshytta ligger 5 kilometer fra Halden sentrum, ved begynnelsen til det stifulle rekreasjonsområdet Venås-/Høiåsmarka.

Bak hytta er det satt opp en lavvo og en grillplass som står til allmennhetens disposisjon hele året.

Fra hytta går den såkalte Trolløypa. Den er 600 meter lang, og inneholder poster med oppgaver for de minste. Den er utviklet av studenter ved HiØs linje for førskolelærere. I løypa får barna også møte eventyrfigurer av treskjæreren Asbjørn Bråthen. Midt inne i løypa er det enkle aktivitetsapparater for barn, samt en gapahuk med bålplass. Trolløypa står til allmennhetens disposisjon hele året.

I områdene rundt Venåshytta har Gimle IF satt opp 6 kilometer med naturstier med lettleste fargeplakater fra Det Norske Skogselskap. Disse stiene har utgangspunkt fra Venås, men kan også nåes fra andre steder i området. Flere steder i løypa er det lettleste kart over disse stiene. Naturstiene er åpne for allmennheten hele året.

Fra Venåshytta er det også en 1 km lang trimløype med lys, gruset opp og tilrettelagt for barnevogner og rullestoler. I vinterhalvåret er dette skiløype som passer spesielt for barn når det er snø. Løypa er åpen for allmennheten hele året.

Fra Venåshytta er det også lysløypeforbindelse til Halden Skiklubbs lysløypenett.

Faste trimarrangement

Tippetrim

I Venåshyttas åpningsperiode for publikum, fra september til april, arrangeres tippetrim i skogen rundt Venås en søndag hver måned. Tippelapper kjøpes og leveres på Venåshytta. Se annonse i HA og omtale på Gimles hjemmesider: gimle-if.no og på facebook: Gimle IF Venåshytta i forkant av arrangementene

• Trim og trening

Tirsdager september-april: Gubbetrim inne i gymsalen kl. 19.00.

Tirsdager september – april: Innebandy og styrketrening for alle på Gimle Skole, Gymsalen. fra 1800-2000

Onsdager september-april: Dametrim inne i gymsalen kl. 19.30.

Torsdager (unntatt i skolens ferier): Trening for alle fra Venåshytta kl. 18.00.

Øvrige dager/tidspunkter: Trim og trening etter avtale.

Garderober, dusj, badstue, servering.