Helge Jensen til minne

Neste MANDAGSTUR til Berg
7. oktober 2024

Helge Ergard Jensen sovnet stille inn på helsehuset i Halden 7. oktober, nesten 91 år gammel.

Dermed har Gimle IF mistet et medlem som har gjort mye for klubben opp gjennom åra.

Da han fylte 90 år, og ble feiret med kake på Venåshytta, kunne han fortelle veteranforsamlingen han trivdes så godt i, at han meldte seg inn i Gimle bare 20 år gammel, altså i 1953, og hadde dermed 70 års medlemskap bak seg i klubben!

Helge var stadig å se i traktene rundt Venåshytta. Han likte seg der. Enten gikk han turer eller så bare satte han seg ned på en krakk for å observere. Blant veteranene på onsdagene likte han spesielt godt å finne fram beisekosten og beise utekrakkene rundt hytta.

Helge var nysgjerrig av natur og spurte ofte hvordan det sto til med ulikt vedlikehold, og hva som var klubbens planer framover. Han ga seg ende over når noen kunne fortelle at klubben skulle anlegge en akebakke, eller ei trimløype, eller en klatrepark, uten at det skulle koste klubben nesten et øre. Det likte Helge å høre, og han syntes det var flott at klubben satset på aktiviteter for barn og unge.

Han husket nok godt den gangen han overtok som formann i klubben i 1980. Gimle IF var en av Haldens største klubber og oppgavene var formidable for å ta vare på alle medlemmene. Det var helt klart at Venåshytta måtte bygges ut og Helge var med på starten av dette arbeidet.

I 1973 -74 og 75 satt han for øvrig som skiformann i klubben.

Men det var ikke bare det administrative Helge tok del i. Akkurat som sønnen Morten, var det orientering som fenget hans interesse på idrettssiden.

Helge har to kretsmesterskap i orientering å vise til. I 1983 løp han siste etappe på vinnerlaget i H-50, som også besto av Tor Hernes og Aslak Brattli. I 1988 ble han individuell kretsmester i orientering i klassen H 55.

I 1984 ble han tildelt utmerkelsen Gimle-gutten.

Utenfor Gimle-familien hadde han et langt og aktivt yrkesliv og jobbet faktisk fram til han var 75 år. Han startet som verktøymaker på NOVEAS, videreutdannet seg til maskiningeniør og fikk jobb på rørfabrikken MABO på Isebakke, før han ble teknisk leder på Sykehuset Østfold. Så avsluttet han sin yrkesaktive karriere på Fresenius Kabi, der han jobbet deltid, som alt muligmann.

Noe av det siste Helge gjorde var å kjøpe en av stolpene i lysløypa på Venås. Dermed lyser  navnet hans fortsatt over Venåsen.

Det var slik Helge var. Han engasjerte seg i alt og fikk utrettet mye.

Hvil i fred Helge!

På vegne av Gimles medlemmer