De berget varmen

20. november 2023
Nå kan du bestille Gimle-treningstøy
24. november 2023
Den 90 år gamle Venåshytta er nå utstyrt med bergvarme som hovedoppvarming innenfor de gamle hytteveggene. Takket være storstilt støtte fra Berg sparebank og Sparebank1Stiftelsen Halden på totalt 800.000 har den snart 100 år gamle klubben klart å ta enda et steg videre mot det grønne skiftet. Anlegget ble slått på 9.november!
Klubben inviterte de to lokale bidragsyterne og Else-Marie Waleur Andersen, Jørn Berg og Anette Henning fikk en omvisning på hytta for å se at de har berget varmen i mange år framover.
Seansen ble feiret med kake, tale og omvisning.
Hyttesjef Knut Vingerhagen kunne stolt vise fram anlegget som har kostet litt under en million kroner, og som etter alle solemerker skal bringe strømutgiftene ned på et akseptabelt nivå.
Klubbens leder, Morten Paulsen, kunne fortelle at klubben fikk sjokk i fjor vinter da det plutselig dukket opp en strømregning på 30.000 kroner for en måneds forbruk! Etter denne er det jobbet iherdig for å unngå en lignende situasjon. Hytta er nå etterisolert og de gamle panelovnene basert på strøm er kastet ut og erstattet av radiatorer hvor varmt vann er den nye energikilden.
Det er lagt ned et stort dugnadsarbeide fra noen av klubbens medlemmer, for å holde kostnadene nede, en tradisjon som har fulgt klubben i alle år.
Det er boret 240 meter ned i bakken ved siden av hytteveggen og det er dette som danner grunnlaget for det man kaller bergvarme. Varmen fra langt der nede går i en egen krets som varmes opp i en pumpe. I en sidetank til pumpa varmes vannet opp til 55 grader og sendes ut i rørgatene og til radiatorene i hytta.
Det er Halden rørleggerservice, med Torje Olsen i spissen som har montert anlegget, en møysommelig prosess, som flere i klubben synes har blitt vellykket, fordi det synlige røropplegget likevel har bevart hyttas særpreg. Også Stangeskovene har bidratt med å holde kostnadene nede for klubben, og også Enova har gitt tilsagn på en mindre sum støtte til dette prosjektet.
Nå kan vinteren komme til Venåshytta. Varmen er berget!