Støtte til Venåsveien

MANDAGSTUR NR.6 2020. 23.mars.
15. mars 2020
TUR-ORIENTERING 2020.
26. mars 2020

Nå kan trillebåra hvile

I årevis har dugnadsgjengen på Venåshytta trillet lass på lass med pukk og grus for å bøte på de verste hullene på veien opp til hytta. Nå blir det andre boller. Klubben har fått 300.000 kroner for å lage ny vei.

Det var jubel blant medlemmene i Gimle IF da nyheten om den storstilte pengegaven var et faktum. Sparebank1Stiftelsen Halden og Berg sparebank gir 150.000 kroner hver , slik at veien opp til Venåshytta skal slippe å oppleves som et eneste langt vaskebrett. Alle som har besøkt hytta de siste åra har nok merket humper og steiner og hull i hopetall. Nå blir veien oppgradert, takket være støtte fra de to lokale aktørene.

Jørn Berg, administrerende banksjef i Berg sparebank og Kjell Hagen, daglig leder i Sparebank1Stiftelsen Halden troppet opp på Venåshytta forleden, i hver sin bil, for å formidle nyheten. Begge var skjønt enige:

• Vi merket at veien var i dårlig forfatning og at det trengs en oppgradering.

Jørn Berg forteller at Berg sparebank har bidratt med flere pengegaver til Gimle Idrettsforening, og regner med at denne også kommer godt med:

• Det er mange turgåere som kjører til Venåshytta, for å starte turen herfra, og jeg vet at det legges ned en stor dugnadsinnsats for å holde alt i orden for publikum her oppe. Vi ønsker å bidra slik at allmennheten fortsatt kan ha tilgang til turområdene, sier Berg.

Kjell Hagen er enig: – Vi støtter gladelig et slikt tiltak for å sikre at folk kan komme fram til turområdene sine, sier han.

Nå slipper dugnadsgjengen å trille ut lass på lass med pukk og fylle på i alle hullene, for så å finne ut at ved neste regnskyll er alt borte.

Klubben er nå i kontakt med en entreprenør, og trolig rekker pengene til en helt ny grusvei som vil gjøre hverdagen langt lettere for alle som bruker Venåshytta, enten til trening eller turgåing.

• I disse koronatider. Kommer det til å bli vanskeligere å få tildelt slike gaver i framtida?
  • Vi er jo avhengig av at banken går bra og at det settes av en tilsvarende pengesum til fondet vi henter slike gaver fra. I fjor bidro vi med rundt 7 millioner kroner gjennom sponsoravtaler og gaver fra vårt gavefond, sier Jørn Berg. Med forbehold om betydelige negative økonomiske konsekvenser for banken av Koronakrisen håper Berg at dette ikkevil bli særlig redusert i år.

Kjell Hagen forteller at Sparebank1Stiftelsen Halden delte ut rundt 14 millioner til ulike formål i fjor og tror heller ikke at fondet blir noe mindre i år.

• Det kan jo hende at vi framover nå kommer til å få søknader på mer nødhjelp for å sikre prosjekter. Jeg vil si det slik at det er bare å søke. Så blir hver søknad vurdert, sier Hagen.

Også Jørn Berg tar imot søknader framover. Så langt i år har vi nok behandlet rundt 20 søknader i Halden, så folk er flinke til å søke. Vi lover å behandle alle søknader seriøst, sier han.

Bildetekst:

JUBEL: Gubbegjengen i Gimle Idrettsforening takker Jørn Berg (.t.v) og Kjell Hagen for en total pengegave på 300.000 kroner til oppgradering av veien til Venåshytta. Bak fra venstre, Arne Albinson, Kjell Bergstrøm, Kåre Backe, Oddbjørn Gressholt, Trygve Fosse og Ingvar Nordås.

Foto: Morten Paulsen