Tur til Sverige og Dragonkullen

Vi slår av lysløypene på Venås noe tidligere
17. oktober 2022
Vi skal vandre langs Fisma
24. oktober 2022
Her er turreferat fra MANDAGSTUR NR.15, 17.oktober 2022:
Etter lang tids opphold ble det endelig en mandagstur til Sverige igjen. Vi dro ikke så langt inn i nabolandet, bare rett over på andre siden av sundet nær den eldste Svinesundbro. Turen hadde vi delt opp i to sekvenser; en liten aperitiff vest for, under og øst for broen. Hoveddelen av turen gikk terrenget hovedsakelig nordøst for sportsstugan Kasen.
I skyet vær, 10-12 gr. og utrygt for nedbør på slutten av turen, var det 12 som ble med denne gang.
Med en gang vi ankommer Sverige over «gamlebroen» er vi i et område som er veldig interessant for den historieinteresserte og selvsagt alle andre.
Her kan en, via informative oppslag, lære om krig på 1700-tallet, krig på 1900-tallet, ferdsel over sundet gjennom hundrevis av år, om broens historie og mye annet interessant stoff. Det er lett å fylle et par timer med å vandre rundt i området som vedlagte kart dekker.
Vår vandring tok slutt etter omlag 45 min. Da dro vi videre inn i Sverige mot den første rundkjøringen, dreide til venstre og inn til den lille plassen Kasen. I dag er det Idefjordens SK som regjerer i traktene. Det er et vell av stier og tråkk å velge mellom: El-ljusspår, skidspår uten el, Kuststig, reflex-bana og mengder av umerkede stier og tråkk. Et flott oversiktskart ved parkeringsplassen vil være til god hjelp når en skal velge rute.
Vi traff ikke særlig mange på vår runde, men ett svært hyggelig gjensyn fikk vi da vi var ved å legge i vei. O-løperen og ildsjelen Bo Johansson dukket opp. Gimle hadde en del samarbeid med Idefjorden på 70- 80-tallet. Bo husket flere av oss, enten av navn eller utseende.
Vandringen vår startet sørover på både skispor og sti mot Rösemyr. Der dreide vi østover, krysset veien og kom inn i et meget flott turområde framover mot Kuststigen oppe ved Mörkemossen.
Turen over åsen er en del av reflex-banan. De har vært sparsomme med refleksene og noen steder hadde nok de små firkantene på stammene forsvunnet. (kanskje de er mer synlige på nattetider?)
Kuststigen fulgte vi fram til Myren. Der krysset vi veien og gikk inn på en smal sti vestover. Den dreide snart mot sørvest og ble ganske bratt etterhvert. Ved 90 gr-svingen oppe på åsen står et skilt merket Dragonkullen. Vi gikk inn i et spennende og kupert terreng. Vi hadde i første omgang kurs mot tårnet ( som er lett «bestigelig»), men få for all del også med det utrolig flotte utsiktspunktet like nord for tårnet.
Hovedrast var ved tårnet. Det er mange muligheter for å komme seg tilbake til Kasen. Kuststigen som vi valgte er absolutt å anbefale. Nydelig sti gjennom flott terreng. Like sørvest for Kasen kom vi inn på stien vi startet på og straks var nok en flott og vellykket tur blitt historie.