Turen gikk til Linnekleppen

5. september 2020
Damegruppa har startet opp
10. september 2020
Her er turreferat fra MANDAGSTUR NR.14 2020:
I det flotteste solskinn, stille og i underkant av 10 gr + (akkurat som Yr hadde spådd ) møtte 15 opp på den flotte p-plassen ved vei 124 for å bli med på topptur til Linnekleppen 325 moh. Den er nå blitt Østfolds nest høyeste etter at Rømskog med sine topper flagget ut til Akershus ved årsskiftet.
Nydøpt topp
Nå er det Trøgstad ( Indre Østfold ) som troner øverst med 331 moh med sin nydøpte topp Felehøgda.
Det er flere startsteder for å komme til «Kleppen». Vi valgte den som undertegnede synes best om; den som går via Småmyrene, Svartetjern, Røffetjern, Nilsetjern og Kleppetjern og den bratte siste kneiken opp øst- veggen.
Vel oppe var det å nyte 360 gr utsikt fra tårnets nest høyeste platå, utsikten vestover fra bakkenivå og ditto østover.
Mye skog
Noen mener det hogges for mye skog i Østfold, men sett fra Linnekleppen er det sannelig litt igjen fortsatt.
Hovedrasten kom allerede kl ca 12, men det føltes naturlig å hente fram matpakken der opp ettersom været var så bra i høyden.
Vi tok «hovedstien» nedover. Den har blitt totalt forandret siden vår siste tur dit for 5,5 år siden. Det har nok helt sikkert vært nødvendig, men håper «parallell-stien» vi gikk oppover får beholde sin naturskapte egenart.
Bygget i 1907
Litt om Linnekleppen: Kanskje den eneste toppen i Norge som er kommunetopp i 2 kommuner ( Rakkestad og Marker ). Første tårnet ble bygget i 1907. Det var et tretårn som i 1908 ble tatt i bruk som branntårn.
Nåværende tårn ble reist i 1935. Det er normalt brannvakt (som bor i hybelen på toppen 17 m over bakken) fra 1.juni til 31.aug.
Johan Olsen fra Degernes er den vakta som har holdt ut lengst med 35 sesonger fra 1942 til 1976. Ellers er Klara Buer med 10 sesonger vel verd å nevne, for hun har også skrevet bok om livet på Linnekleppen.
Det har hendt at opptil 4000 besøkende har skrevet sitt navn i loggboka i topphytta på en sesong. Det totale årsbesøk må dermed være ganske formidabelt.
Egen venneforening
En venneforening kalt Linnekleppens venner gjør en beundringsverdig og god innsats for å fremme gleden med å komme til topps.
Tilbake ved parkering sto valget mellom å dra hjem igjen eller bli med østover til Damholtet og en liten tur opp til Flagghytta.
Til Flagghytta
9 valgte Flagghytta som ligger fantastisk til ovenfor veikrysset der veiene fra Ørje, Rakkestad og Strømsfoss møtes. Utsikten er storslått utover Bøensfjorden. Det var Gunnerius Soot, barnebarnet til Engebret, som bygde hytta i 1931. Han malte det rene norske flagget på stupveggen nedenfor hytta i unionstiden (antagelig i 1896 ) til stor irritasjon for våre svenske «brødre».
I dag er det Kanalselskapet som drifter hytta som kan leies ut til både kanopadlere og andre farende. Vel verd et besøk!