Vestfjella i sommersol!

10. juni 2023
Deltok i Birkebeinerløpet for Gimle
16. juni 2023

MANDAGSTUR NR.12 2023. Tur-referat:
Den siste mandagsturen i vårhalvåret ble lagt til Aremark, og lengst sør i området som bærer navnet Vestfjella. Kommunenavnet er laget av Are (Ara), sjøen som ligger sentralt i kommunen og det gammelnorske mork som var ordet for skog.
Store deler av Vestfjella er i dag naturreservat. Vi var på eller like ved reservatgrensen et par ganger. Parkering og turstart var ved Ny Plast. Været var høysommerlig, ca 20 gr. ved start og 25 ved turslutt. 11 stk var med på turen som gikk på vei, sti og noe stiløst i flatt terreng mellom Grevlingtjern og veien øst for Djupvann. Dog var det et fint tråkk langs Dortetjerns østside. Med friskt mot la vi i vei, det var jo hele 1 måned siden siste tur (pinse).
Sørtj. og Kroktj. er flotte vann. Når vi er på de kanter kan en ikke la være å stikke innom den koselige gamle seterplassen Kvislerseter (eller som enkelte sier i Aremark: Rævkallseter). Den er flott restaurert av bl.a. Ole Ulsrud.
Nord i Kroktjern gjorde vi stans ved en hytte der vi eldste Gimlemedlemmer har hatt mye moro.
«Niske», et godt gammelt Gimle-navn, eide hytta en gang, og i mange år inviterte han til sommersamling (uke 23). Gode minner dukket fram !
Like nord for Nedre Fløtma må en passe godt på så en ikke overser den lille stien som tar inn til venstre og som går oppover mot Langtjern.
Den er fint vardet med små, men tydelige varder. Under turens gang kom det fram at vardingen er gjort av Espen Glomsrød og Bård Andersen. For oss Gimle-medlemmer ble turen straks en slags minnevandring om Espen som så tragisk mistet livet for et snaut år siden.
Midt på vestsiden av Langtjern kom vi til en plass som innbød til en liten hvil. På mykt mose- og lyngunderlag var det bare å legge seg på rygg og være takknemlig for livet i de store skoger! Den fine stien fortsetter fram til Grevlingtj. Tiden var inne for kafferast. Ingen grevlinger var å se, men både hvilen, maten og kaffen (bare termoskaffe) smakte.
Etter avslapping i skyggen av furutrærne bar det sørover i delvis stiløst, men flatt terreng. Som nevnt gikk det et lite, men fint tråkk i østkanten av Dortetjern Vi traff på veien like før Store Småtjern ( Midtre Djupvann ). Der lå alt til rette for et bad og flere benyttet anledningen.
Litt nord for kverna og flishøvelen på Hansesætret går det en finurlig tilrettelagt sti langs vestsiden av Kroktjern. Morsomme tilrettelegginger i form av klopper og diverse rekkverk langs Lille Sundet og Store Sundet, ja helt fram til Valbergseter. Der trives fortsatt både epletrær og syriner etter så mange år uten bosetting.
Fra Valbergseter gikk vi samme vei til P som vi gikk i starten.
Nå tar vi som vanlig et sommeropphold og starter opp igjen rundt månedsskiftet aug/sept.
Inntil da: Go, go, go – schritt für schritt – zum ICH gefühl !
Naturen ligger der hele sommeren – tilbudene likeså, tur-o, stolpejakt, eller bare ta en tur!
RIKTIG GOD SOMMER!