Feiret på Budalsvika

29. november 2022
TIPPETRIM i Venåsmarka søndag 11.desember
5. desember 2022
MANDAGSTUR NR.18 2022. Tur-referat.
300 turer i Halden og omegn synes vi måtte markeres på en måte som skilte seg noe ut fra våre vanlige opplegg. Valget falt på det flotte turområdet, i vårt naboland Sverige, som heter Tresticklan Nationalpark og med lunsjopplegg 10 m inn i vårt eget land. Der ligger nemlig Tistedalen Friluftslag sin flotte turisthytte Budalsvika.
Vi er i den tid på året at dagene er ganske korte, så vi hadde tidlig samling på Tangen brygge i Tistedal. Allerede kl. 09.00 dro vi avgårde, 9 stk. i 2 biler, og satte kurs mot Nössemark i Dals Eds kommun. Etter 40 min. kjøring kunne vi parkere på den fine p-plassen som danner hoved-entre til parken. Plassen heter Råbocken.
Derfra er det 2 fine alternativer for å komme til Budalsvika. Vi valgte å gå via Bråtane på vei ut, og etter lunsjen gikk vi så Bodalsvikenleden til p.
Svenskene kan dette med å legge godt til rette. Topp parkering, flott merkete stier (leder) med klopper og trapper der det er til beste for de vandrende. Merkingen har refleks, så der er det også mulig å gå i mørke. Flotte info-tavler, retningsvisere med avstand og «skrin» fyllt med brosjyrer underbygget god tilrettelegging.
Ca 700 m etter start krysset vi nasjonalpark-grensen og kom inn i det som kalles sprickdalslandskapet som er typisk for nasjonalparken. Dvs at åsene og dalene går nord/sør og gjør vandringene lettest i de retninger. Like etter at vi hadde krysset den flotte overgangen mellom Lilla – og Stora Tresticklan valgte vi altså å gå sørover på Bråtaneslingan. I det området lå det for langt tilbake en plass med navn Karelös ( Köddelös). Der bodde det i sin tid 2 kvinner. De fikk en gang besøk av den vandrende handelsmannen Sven. Det oppsto uoverensstemmelser og det endte så tragisk at Sven måtte bøte med livet. Det fortelles at hans døde legeme ble fraktet til et nærliggende tjern og senket i det. I dag bærer tjernet navnet Svennetjärn.
De mørke tanker som nå var kommet inn i våre hoder forsvant fort da vi la ut på vandringen i det enestående flotte området langs Stora Tresticklan. Vi fikk oppleve litt av bakdelene ved å vandre øst/vest i et sprickdalslandskap helt i sør på slingan.
Vi tok en liten pause på åsen ovenfor Bråtane. På 1700-tallet ble det funnet og tatt ut jernmalm på vestsiden av Orshöjden. Arbeiderne trengte et overnattings/hvilested. Derfor ble et primitivt bo satt opp på Bråtane. Plassen utviklet seg etterhvert til en plass med oppdyrkede jorder og dyrehold.. De siste fastboende dro derfra i 1904. Orshöjden er Dals Eds høyeste punkt, 275 moh. På toppen var det i tidligere en vete og fram til – 70/80-tallet var det et tårn der. Utsikten er i dag ikke noe å skryte av.
Fra Bråtane gikk vi på åsene nordover med S.Märdetjärn og N.Märdetjärn på vår høyre og venstre side. Det siste stykket mot vår lunsj-destinasjon gikk for det meste i nedover-terreng via det svenske Bodalsviken og over bekken/grensen til norske Budalsvika.
Ca 2,5 timer etter avmarsj fra Råbocken ankom vi hytta. DNT-nøkkel ga oss tilgang til dørnøkkel. Med innsats av alle 9 fikk vi «tent bålet» – inne denne gang, varmet opp lapskausen og kunne så samle oss rundt langbordet. En skål og 3 hurra innledet lunsjen:
Fjordland lys lapskaus, kaffe med diverse kaker og søtt, hyggelig «drøs» over bordet ga oss en nesten 2 timer god samling.
Innskriving i diverse protokoller, rydding og rengjøring samt klargjøring for retrett var unnagjort ca 14.30. En strålende tur på en noe grå novemberdag ble avsluttet på den 4,5 km lange Bodalsvikenleden.
Vi rakk akkurat tilbake til bilene før mørket senket seg over landskapet. Hadde vi vært 10 minutter senere måtte ha tent hodelyktene.
DE som gjennomførte jubileumsturen fortjener å få sine navn på trykk: Bjørn, Thorbjørn, Tom, Arne, Johan, Svein, Knut, Lars Åge, Trygve.
Nå gjenstår det en tur i 2022: 12 des.