Siste nytt fra styret

1. desember 2022

Styremøte i Gimle IF

Tid og sted: Mandag 28.11. 2022 kl 18 på Venås

Møtt: Dag, Knut, Oddbjørn, Tone og Morten. Veronika meldt forfall.

SAK 1: ØKONOMI

• Tone tar oss gjennom ståa pr. dags dato
  • Foreløpig, pr. oktober 2022, ligger vi an til et driftsoverskudd på vel 200.000 kroner. Budsjettmessig ryker vi på strømutgiftene der vi forventer ca. 40.000 kroner i minus, mens på hytteutleie ser vi ut til å gå i pluss på vel 50.000 kroner i 2022.
  • Skal vi bygge opp kapitalkontoen gradvis opp til 300.000 kroner?
  • Ja – det er lenge siden det er satt inn penger der, og vi ønsker å styrke denne, blant annet på grunn av bedre rentebetingelser, som kan gi oss noen ekstra penger inn i kassa. Tone overfører 100.000 kroner fra driftskonto til kapitalkonto, som da blir lydene på ca. 305.000 kroner. Renten pr. i dag er på 1,5 prosent på beløp over 100.000 kroner, mens på driftskontoen er rentene marginale. Det er lov til 12 uttak i året på kapitalkontoen.
  • Strømutgiftene
  • Septembertallene viser at vi på hytta brukte ca. 1200 kw i 2021, mens vi brukte ca. 900 kw i 2022.
  • Oktobertallene viser at vi på hytta brukte ca. 3000 kw i 2021, mens vi brukte ca. 2000 kw i 2022.
  • – I november 2021 var forbruket på hytta ca. 4400, mens det i november i 2022 ser ut til at vi havner på rundt 3000 kw.
  • For lysløypa er tallene slik: september 2021: 742, oktober 2021: 1006, november 2021: 1431. September 2022: 849, oktober: 1054, november: ca. 1300.
  • Dette viser at vi har god kontroll på strømbruken, men lite kontroll på strømprisene.

SAK 2: REGNSKAPSFØRING

• Skal vi bytte regnskapsbyrå?
  • Vi jobber fortsatt med spørsmålet om å bytte regnskapsbyrå og prøver å få en avklaring før nyttår.

SAK 3: HYTTA

• Oppdatering på hvor langt vi har kommet med anbudspris på vannbåren varme
  • Det er ikke noen nye opplysninger om priser og flere anbud, men Knut kunne fortelle at vi må regne med dugnadsarbeide på å bygge et nytt rom under kjøkkenet og arbeid med å fjerne gulv i damegarderobe og dusj. Knut jobber med å få inn flere konkrete anbud, som vi bør ha på bordet tidlig i 2023.

SAK 4: HANDLINGSPLAN

• Vi diskuterte revidert handlingsplan, og kom fram til at vi prioriterer tre saker i 2023:
  • Hytta – mulig vannbåren varme
  • Merking av hovedstiene i Venås/Høiåsmarka
  • Utbedring av unnarennet i Venåsbakken.

SAK 5: BRØYTING/STRØING VEIEN

• Vi satser på å videreføre brøyteavtalen med Geir Østensvig på Gjernes gård også for 2023.

SAK 6: UTLEIE AV HYTTA

• Dag kom med følgende innspill:
  • Jeg foreslår at vi har en hovedregel om at vi ikke leier ut til personer/selskap hvor gjestene i hovedsak er under 30 år. Unntak gjøres for klubbens egne medlemmer og personer vi kjenner godt og er trygge på.
  • Enighet i styret om dette. Morten retter opp teksten på hjemmesiden til Gimle om dette.

SAK 7: DIVERSE

• Ny epostinnlogging på fellesposten til Gimle:
  • via Monsternett er nå oppe og går
  • Info om merkegruppa som jobber med merking av Venåsmarka-Høiåsmarka:
  • Halden SK og Gimle IF samarbeider om dette. 77 stikryss skal skiltes og alle hovedstiene i marka skal merkes. Det er nå laget et budsjett og på nyåret regner vi med å søke penger til prosjektet.
  • Info om gruppa som jobber med bynære løyper:
  • Her er det et samarbeid mellom HSK, Gimle, TFL og Halden kommune. Vi skal merke de bynære løypene opp til marka og første prosjekt er Scultzedalen.
  • Info om vår nye løpergruppe:
  • 10 stk møtes hver torsdag til felles intervalltrening fra Venås. De er tilbudt garderobe og dusj og sosial prat inne på hytta etter trening.
  • Referat fra Høstkonferansen til HIR:
  • Morten deltok. Vi møtte de politiske gruppelederne, men de hadde lite å komme med på sine budsjetter om hva de satser på for idretten i Halden. Rødt kan tenke seg å støtte lysløypeklubbene med støtte til strømutgifter. Ellers skal vi svare på et kartleggingsskjema om dagens anlegg og fremtidige anlegg.
  • Info om tilbakespill til grunneier Bernt H Hansen ang stier i marka og ny trasé ved Tosterød gård:
  • Han har fått et kart fra oss der vi har tegnet inn hva vi definerer som hovedstiene. Trase ved Tosterød gård er ennå ikke befart og vurdert.
  • Henger med tipp:
  • Oddbjørn jobber med saken. Han ser etter en brukt henger – kostnadsoverslag: ca. 30.000 kr.
  • Ny vaskemaskin:
  • – vår gamle har stoppet og Knut har kjøpt ny – ca 16.000 kr.
  • Bingoavtalen:
  • fortsetter også i 2023. Det gir oss gode penger i kassa.
  • Årsmøte 2023:
  • Avholdes mandag 6. mars – Tone informerer allerede nå Siffer om denne datoen, pga årsregnskap som bør være ferdig i god tid, slik at vårt kontrollutvalg kan jobbe med regnskapet, uten press. På neste styremøte, i januar, starter forberedelsene til årsmøtet, også oppsett av budsjett.

Neste styremøte mandag 9. januar 2023 kl 18 på Venås

Morten (ref)