God jul og godt, nytt Gimle-år!

Leste dikt på den høyeste topp
15. desember 2020
Årets første tur fra Bjørkebekk
3. januar 2021

På vegne av styret i Gimle IF vil jeg ønske alle medlemmer i klubben en god jul og et godt nytt år, og takke for det gamle.

2020 ble veldig spesielt, først og fremst med tanke på koronaen som ødela alle planene vi hadde, men som likevel ikke gjorde oss helt handlingslammet. Meningen var jo at vi skulle ha et årsmøte i mars, men først i mai ble det nye styret valgt på et ekstraordinært årsmøte. Og først i oktober kunne vi ha et ordinært årsmøte.

Meningen var at vi skulle åpne hytta 25.okotober, men det kunne vi ikke. Meningen var at vi skulle leie ut hytta flere ganger, både vår, sommer og høst i 2020, men det aller fleste ble avlyst.

To tippetrimmer har vi klart å gjennomføre. Trygve har som vanlig stått på for å få til dette og særlig gledelig var det at over 100 personer møtte opp 22. november, etter at Tippetrimmen den 25. oktober regnet bort.

Hva som vil skje neste år er fortsatt helt usikkert, men det blir årsmøte så fort vi føler at det er trygt nok og møtes.

Om det blir mer Tippetrim, åpning av Venåshytta for turgåere eller utleie får bare tiden vise. Tiden vil vise om vi også får vårt medlemsregister opp å gå. Gjør vi det kan det hende du får en epost eller en melding, eller at brev om at vi ønsker at du innbetaler medlemskontingenten for 2021. Vi håper jo at alle blir med videre.

Det store prosjektet vi klarte å gjennomføre i 2020 var å få ordnet veien opp til hytta. Endelig har vi en kjørbar vei som forhåpentligvis vil vare i mange år. Takket være uvurderlig støtte fra både Berg sparebank og Sparebank1Stiftelsen Halden klarte vi å få finansiert veien i sin helhet uten å bruke av egen konto.  Også lysløypene fikk en etterlengtet oppgradering i 2020. Her var det SparebankStiftelsen DNB og Sparebank1Stiftelsen Østfold og Akershus som bidro med penger. Disse brukte vi til å lagge ny pukk og subbus flere steder i lysløypa rundt 1-kilometeren og i lysløypa ned til Ekelimoen. Det ble også lagt nye stikkledninger flere steder for å få vannet til å renne unna, og med den høsten vi har hatt viste det seg at det var nødvendig. Det har regnet utrolig mye i hele desember og da er det godt å ha gode forhold i løypene.

Vi fikk også oppleve at turfolket gikk mann av huse for å bruke grillplassene på Venås dette året. Koranapandemien fikk folket ut på tur og svært mange har brukt Venås som mål for sine turer. Vi var heldige som fikk støtte av Fredriksten Rotary til å oppgradere grillen ved siden av lavvoen og vi fikk støtte av Halden Arbeiderblad, via Amedia-stiftelsen til å bygge en ny grillplass. Nå har vi fem grillplasser på Venås, iberegnet den inne i lavvoen, og den ved gapahuken inne på åsen, og alle har vært flittig brukt.

Damegruppa og veteranene startet opp med sine treff tidlig på høsten, men måtte stoppe all virksomhet da smitten ble verre utover høsten. Nå håper vi at våren bringer oss sammen igjen for fullt.

Dugnadsgjengen på onsdagene har likevel ikke ligget på latsiden til tross for mange restriksjoner. Det er jobbet iherdig med å snekre vedskjul og klopper, det er ryddet og saget trær som har falt ned over løyper i marka, det er ryddet søppel og det er båret fram mengder med ved til grillfolket som har vært på Venås i hopetall dette året. Hytta ble vasket innvendig i høst etter at over 20 møtte opp til dugnad. Deler av hytta er også vasket utvendig. Dessuten er gulvet i gymsalen lakket.

Gledelig er det at treningspartiene Ungdom og Gubber har fortsatt å trene utendørs så og si hele tiden. Det er godt frammøte også nå på det mørkeste og hodelyktene lyser godt opp i Venåsskogen tirsdager og torsdager.

Jeg må også få opplyse at vi er svært takknemlige over at alle våre sponsorer vil støtte oss videre. Neste gang du er på Venås – ta en kikk på sponsorplakaten nede ved parkeringen under hytta. Så ser du hvem som støtter oss.

Jeg må også få lov å takke alle som har kjøpt seg en stolpe i lysløypa. Nå har vi solgt 28 av 55 og det er vi litt stolte av. Det er et godt bidrag til en økonomi som for tiden er avhengig av bidrag og støtte for å dekke alle faste utgifter på hytta.

Vi har altså flere stolper å selge, og det er bare å melde sin interesse!

Når jeg skriver dette er datoen 22. desember 2020 og ettersom sola snudde den 21. desember går det altså mot lysere tider! Det skal vi gledes over.

Igjen; God jul og godt nytt år!

Morten Paulsen