Godt nytt år til alle våre medlemmer!

Vi vil alltid huske Arne
21. desember 2021
TIPPETRIM PÅ VENÅS SØNDAG 9.januar
3. januar 2022

Her noen betraktninger fra styreleder Morten Paulsen:

Så er året 2021 over.  Nok et pandemiens år og like uberegnelig som 2020.

Hvem hadde vel tenkt det, da pandemien så ut til å gå over da vi nærmet oss sommeren?

Vi rakk så vidt å avholde et årsmøte tidlig på sommeren, før det ble nye innstramminger igjen utpå høsten.

Til tross for dette er jeg meget imponert over alt vi har fått til i 2021, av tilrettelegging for turfolket på Venås.

• Vi har fått en topp moderne lysløype, med LED-lys. Dette grepet, med det vi kalte det grønne Gimle-skiftet, sparer oss nå for enda høyere strømutgifter, som i så fall ville vært tilfelle.
  • Vi har laget to nye turtraseer, Store- og Lille Venåsrunden, som er merket på moderne vis og som nå ligger ute på appen: ut.no.
  • Vi har byttet ut deler av sørveggen på hytta og nye vinduer er satt inn i peisestuene, på kjøkkenet, i klubbrommet og oppe på utleieloftet.
  • Vi har hatt en komplett EL-kontroll på hytta slik at det elektriske anlegget nå skal være tipp-topp og vi har skiftet alle røyksvarslerne i hele hytta.
  • Tusenmeterskogen er i ferd med å få en oppgradering og vil nok stå ferdig når vi nærmer oss sommeren 2022. Her skifter vi ut alle postmerkene, lager storkart ved hytta så folket skal se hvilket tilbud vi har der. Vi skal også sette ut en postkasse der med gratis kart så skoleklasser og andre kan ta turen inn i skogen og finne postene.
  • Akebakken er i ferd med å oppgraderes, men ble dessverre ikke ferdig til denne vinteren. Neste vinter skal alt være i orden.
  • I tillegg til dette er vi hele tiden ute i marka og preparerer løypene, enten det gjelder å ha på mer pukk og subbus, eller kantslått av gress. Kjøkkenløypa kommer til å bli prioritert når våren kommer. Det samme med deler av Venåsrundene ved Tosterød, der det trengs en oppgradering.
  • I sedvanlig stil har vi ryddet nedfallstrær fra skogene rundt hytta og kappet opp til egen ved, vi har holdt det ryddig og fint rundt hytta og grillplassene og tilrettelagt med gratis ved.  Heldigvis er folk flinke til å vippse oss litt penger i ny og ne, som takk for vår jobb med veden.
  • Det har også vært nok en flott sesong med TUR-orientering og vi er godt i gang med nye runder med TIPPTRIM i regi av Trygve Fosse.
  • Vi har også fått til en ny draktavtale med Trimtex og første bestilling av nye drakter er allerede gjort. De kommer i uke 4 og alle vi som har bestilt venter i spenning.
  • Vi har kjøpt oss en liten traktor som avhjelper all jobben med vedfrakt og subbusskuffing. Dessuten er den nyttig når vi skal måke snø opp siste bakken til Venås.

Hva skjer så i 2022?

Konkrete planer legges i disse dager og vil bli nærmere omtalt i forbindelse med årsmøtet. Trolig blir det årsmøte den 7. mars, men dette skal vi komme nærmere tilbake til slik at alle får beskjed.

• Men der lov å ha ønsker og mitt ønske er at vi skal kunne gjennomføre fellestreninger både ute og inne, at alle våre spreke veteraner holder seg friske og raske og at damene i damegruppa kan ha fellestreninger og hyggelige treff inne på hytta.
  • Håpet er at vi fortsatt kan leie ut hytta, som betyr sårt tiltrengte penger i kassa vår, og det ser ikke verst ut for våren 2022. Allerede nå er flere helger utleid. Dessuten har vi leid ut gymsalen på Venås to ganger  i uka i februar og mars, til en gruppe som syntes vår gymsal egnet seg utmerket til innendørs aktivitet.
  • Håpet er at vi skal kunne ha hytta søndagsåpent helt fram til påske og at turfolket synes det er koselig å komme inn på vår flotte hytte til en kopp kaffe og nystekte vafler.
  • Håpet er at pandemien snart gir seg slik at vi kan omgås normalt igjen, uten alle restriksjonene.
  • Håpet er at igjen skal kunne trekke til oss nye familier med barn og igjen få en klubb der det gror og spirer og idrettsmessig. Mange av våre veteraner er ivrige, så helt dødt på idrettsfronten er det ikke.

Så til slutt vil jeg få takke alle våre medlemmer som legger ned mye arbeid til det beste for klubben.

Det jobbes godt i kulissene og hovedjobben er nå konsentrert rundt Venåshytta.

Jeg vil også takke alle våre viktige sponsorer; Berg sparebank, Sparebank1Stiftelsen Halden, Sparebak1 Østfold Akershus, Kynningsrud AS, Mesterbygg Halden AS, Stangeskovene, Sørby Utleie AS Halden, Monsternett, Rema 1000 Brødløs.

Dessuten vil jeg rette en takk til alle som har kjøpt en stolpe i lysløypa og som sikrer at vi fortsatt kan tilby lys der hver eneste dag i hele året. Tenk hvilket tilbud dette er for allmenheten?!!!

Se her hvem som i dag eier en stolpe på Venås!

Så til slutt legger vi ut noen bilder her som forhåpentligvis vil inspirerer dere alle til å ta veien til Venås i 2022, enten det gjelde rå komme på treninger, bruke marka, leie hytta eller ta en søndagsvaffel når hytta er åpen.

Godt nytt Gimle-år alle sammen!

Morten Paulsen