Kakao og kaker ved Gørrtjern

12. desember 2022
God jul og Godt Nytt År
22. desember 2022
MANDAGSTUR NR.19 2022. Tur-referat.
Det er mange ruter som fører til Rom(a) er det noe som heter. Det gjelder sannelig også når det er snakk om å komme til Gørrtjern i Høiåsmarka. Mandagsturen denne gang hadde utgangspunkt fra Rahaugen. Der var det 10 kuldegrader da vi startet kl. 10.00. Vi var 9 stk som var møtt fram godt kledd med lua langt ned over ørene.
Vi hadde nok alle en anelse om hva som ville åpenbare seg når vi kom oss bort fra det urbane og inn på de smale stier i den vestlige del av Høiåsmarka sør. Å oppleve marka slik den fremtrer i disse desemberdagene er et syn som brenner seg fast langt inn i sjelen!
Turen startet med litt motbakke oppover mot naturminneområdet ved Rahaugen. Det er en opprinnelig rullesteinstrand fra siste istid. Innover mot Bremyr ble stien smalere og smalere. Den trenger nok litt dugnadsinnsats, ellers forsvinner den for godt.
Det samme gjelder deler av stien fra Bjønn og sørover Tres Aas som det sto på gamle kart. I dag kaller vi den Ekeliåsen. Flott vandresti er det enn så lenge. Det kan være litt utfordrende ned fra åsen mot jordet mellom Ekelia og Ekelimoen, men tar vi tida til hjelp går det bra. Det var flott å gå i bilspor nordøstover på jordet. Stien som går inn i skogen fra den nordligste åkerspissen kunne vi fortsatt se spor etter. Det er den gamle hundeløypa som ble brukt på -70 og -80-tallet. Hunder i skiløypa var styggedom på den tid.
Det vi i dag kaller «hesteveien» ble krysset sør for Torvmyr, og vi tok fatt på bratt bakke over mot gul-løypa. Den fulgte vi fram til Ekelimoen. Lovet lysløypevandring fikk vi i et par hundre meter nordøstover fra Ekelimoen. Fra stolpen der gikk vi på flott alternativ sti til blåløypa fra Ekelimoen. Anbefal den til andre markavandrere slik at den kan bli tydeligere enn i dag!
Planen var å rekke fram til Gørrtjern kl. 12.00. Det klarte vi. Framme på pynten ble vårt turfølge på 9 brått blitt 12. De tre i tilvekst hadde valgt andre veier til tjernet.
Sola sto lavt, men høyt nok til å skjenke oss noen stråler under den timelange rasten vi hadde ved tjernet. Bål, stekepanner, matpakker, termoser, sjokolade, varm kakao m/krem og julekaker var blant det som dukket opp. Kakao og kaker var en hilsen fra vår eneste sponsor. TUSEN TAKK, TONE!
En kort gjennomgang av turåret som nå er endt ble avsluttet med en påminning om at vi som turvandrere må bli enda flinkere til å se det store i det små i naturen. Naturen er på vikende front og det må vi som flittige brukere stå opp mot!
Etter avsluttet lunsjrast dro vi via Isbakken en runde sørover og så forbi Tutjerna til Lønneplassen og ned til P. En uforglemmelig tur i strålende vintervær var til ende.
Nå blir det en måneds pause. Så ses vi igjen mandag 9.jan.
God jul og godt nytt år til alle som har vært på tur i 2022!