Mandagstur fra Kula

8. mai 2022
Siste nytt fra styret
9. mai 2022

Mandagstur nummer 9 går 16. mai:

Vi har nylig markert 8.mai. –  frihetsdagen og veterandagen og skal snart feire 17:mai. Begge datoene har en tilknytning til området vår 9. mandagstur legges til.

To   bysbarn som kjempet for friheten under krigen 1940-45 mistet sine liv her 27.sept 1944. Hver 17.mai siden 1945 har de to  –  Erik Olsen og Arne Erlandsen. – blitt minnet her inne i de store skoger av medlemmer i Halden skiklubb. Arne Erlandsen var medlem av HSK.

Vi starter turen ved Kula, går veien nordover forbi Kulaplan, nedover Ørdalen, langs Ørdalstjern og treffer på Kverntjern.

Vei blir til sti. Vi runder Kverntjernet, passerer Svarthølet, går over Spissmyrfjell og får kontakt med Kroktjern på høyre hånd. Etter hvert kommer vi fram til veien ved Hafsrød. Der står minnestøtten . Vi tar en stans der og tar en liten repetisjon om det som skjedde der der i 1944.

Videre går vi veien forbi Harestua, prøver å finne tråkket over Hvitåsen og så komme fram til Kulaplan og til p ved Kula.

V går tilbake til gammel ordning med oppmøte ved Coop/Næridsrød og fyller nødvendig antall biler.

Det er ikke gode p – forhold ved Kula.

Vi kjører fra Næridsrød kl.10.00.

Håper vi kan bli en fin gjeng på dagen før 17.mai !