Nytt turtilbud i Venåsmarka

15. juni 2021
Ta en sommertur til Venås
26. juli 2021

Gimle Idrettsforening kommer nå med enda et tilbud til turfolket, og de som er litt skeptiske til å gå tur i skogen. Nemlig Store – og Lille Venåsrunden.

Det er mange som kvier seg for å gå tur i skogen, hvis man ikke er kjent. Det skal man slippe nå, ifølge Tore Grønlund Moen, som har vært prosjektleder for det nye tilbudet i Venåsmarka.

– Etter at Nordea-joggen ble lagt ned, ønsket vi å få folk til å fortsette å bruke marka på en sikker og trygg måte, uten å behøve å være redd for å gå seg bort. Derfor dukket denne ideen opp. Store – og Lille Venåsrunden er et lavterskeltilbud til alle, også urutinerte turgåere, fordi vi har merket løypene ekstra godt. Dette er et viktig folkehelsetiltak som også støttes av kommunens folkehelsekoordinator.

Rundløyper

Den store runden er på 5,5 kilometer og den lille på 2,5. Tar du utangspunkt i Venåshytta og følger merkingen derfra, går den lange turen via Tosterød, Tosterødberget, Ulvås, Ekelimoen, mot Holmen og gjør en sving inn på Venåsveien sydfra til hytta. Den korte går via Tosterøddammen, Tosterød, svinger opp mot Ekelimoen og følger Gimles lysløype opp til Venåshytta igjen.

Det er også merket tilfartsløyper inn til rundløypene, både fra Brekkerød barnehage, Stenrød boligfelt og den nedre parkeringsplassen ved Asakveien, der veien svinger opp til Venåshytta.

– Løypene kan jo også brukes av løpere som ønsker å teste egen form eller utfordre noen andre på tider. Som sagt er dette løyper for all slags bruk, sier Moen.

50 skilt og 12 kart

– Det er satt opp 50 skilt med nasjonal merkestandard, med grønn bakgrunn og hvit skrift og retningsangivelse. Slike skilt finnes stadig flere steder i landet. Her i distriktet har Tistedalen friluftslag satt opp mange i Ertemarka, og Den norske turistforening bruker skiltstandarden på sine stier. I tillegg til enkle skilt er det også satt opp 12 karttavler, som viser hvor du er.

Jeg vil påstå at du ikke skal kunne gå deg vill, fordi vi har skilt i de aller fleste stikryss underveis, sier Moen.

– Skulle det likevel være slik at noen synes det mangler merking, så kontakt Gimle IF på klubbens epost: post@gimle-if-no, eller på facebooksiden vår, der også løypa vil bli lagt ut.

Har fått god støtte

Skilt og karttavler har blitt satt ut av klubbens dugnadsgjeng og Moen er også veldig fornøyd med at Viken fylkeskommune har støttet prosjektet med penger, mens Stangeskovene har sponset alle stolpene.

– Takket være deres støtte kan vi tilby bedre løyper for alle brukere av Venåsmarka.

Moen forteller at planen videre nå er å registrere løypene på UT-appen.

– Dette er på plass i løpet av sommeren, sier han.

Ved en senere anledning vil det trolig også bli arrangert et løp, der deltakerne kan få testet løypene, slik at offisielle løyperekorder kan settes.