Lavterskeltilbud

– Vi synes selv vi har funnet fire meget spennende områder denne gangen og vi kan by på stolper rundt på Fossby i Aremark, Tistedal, Sauøya + sentrum sør og Schultzedalen. Her vil det være stolper av meget varierende vanskelighetsgrad og mange av dem krever at man må litt ut i skog og mark, skriver arrangørene Gimle IF og Halden Skiklubb i en pressemelding.

Stolpene er kategorisert med fire forskjellige fargekoder hvor sort er de mest krevende, de røde er litt krevende, de blå er relativt enkle og de grønne kan nås med f.eks. rullestol.

Stolpejakten er et lavterskeltilbud til alle uten at det koster noe å være med, og man trenger kun en APP på telefonen for å kunne finne og registrere stolper. Det er et landsdekkende tilbud, og de fleste byer har et tilbud som man da lett kan bli med på når man er på reise.

For brukerne i Halden og Aremark trykker vi også opp en 8-siders brosjyre med alle kartområdene og med en enkel veiledning slik at man får en papirversjon å benytte. Det blir informert på Facebook siden til Stolpejakten i Halden hvor man kan få tak i kartbrosjyre.

Flere tusen er med

– I Halden samarbeider også Stolpejakten med den tradisjonelle Turorienteringen og har enkelte stolper / poster som er felles. Turorientering er til sammenligning litt mer krevende orientering og gjerne ute i skogen hvor man trenger litt mer kunnskap for å finne fram, forteller arrangørene.

I 2022 ble det registrert 700 deltakere i Aremark, og i Halden var det rundt 5.000 som deltok i jakta på stolper. Så vi vil oppleve at mange tilreisende kommer til regionen for dette formålet, noe som er med på å gi økt aktivitet. Og med tidlig oppstart i Halden-Aremark nå før påske, vil nok svært mange utenbys bli fristet av en tur litt sørover i Østfold.

– Støttespillere for Stolpejakten i Halden har i alle år vært Berg Sparebank og Sparebank1 Østfold Akershus. Uten disse hadde ikke prosjektet latt seg gjennomføre økonomisk. I fjor fikk vi støtte fra Sparebankstiftelsen DNB gjennom Amedia til å tegne et nytt nær o-kart i Aremark. Dette ble starten for stolpejakten i Aremark. Nytt i år er at vi også har fått med Marker Sparebank som har sterke relasjoner til Aremark og med egen filial i bygda, heter det i pressemeldinga.

Aremark på banen

– Vi er glade for å være sponsor for stolpejakta i Aremark. Det er et flott lavterskeltilbud for å få folk ut. Vi vet av erfaring at stolpejakta trekker folk langt utenfor kommunen, og vi håper selvsagt at de også benytter seg av noen av de andre tilbudene Aremark har å by på, sier Bjørnar Storeheier, markedsansvarlig i Marker Sparebank.

For Aremark kommune er det jo også en stor fordel å få tilgang til et godt kart over sentrum av bygda og nærområdet rundt, noe som gymlærer Lars Martin Jæger vet å sette pris på.

– Som gymlærer på skolen kan jeg bruke stolpejakten som en del av undervisningsopplegget for elevene. Opplæring i bruk av kart og kompass er en del av kompetansemålet i den norske skolen. Vi plukker ut hvilke stolper vi skal ta på en gymtime og dermed får vi en fin «treningsøkt» for elevene. Og vanskelighetsgraden er jo heller ikke så stor, så dette er noe alle kan gjennomføre, sier en entusiastisk Lars Martin Jæger.

Det er Gimle IF og Halden Skiklubb som er arrangører og står for kartutvikling, trykking av brosjyrer, betaling av lisens til Stolpejaktforeningen og for utsetting av stolpene.

Morten Paulsen fra GIF og Gudmund Jenssen fra HSK er klare med sine mannskaper for å få ut alle stolpene før lørdagens startskudd, og ønsker årets deltakere velkommen til gode opplevelser i Aremark og Halden.