På plass ved Nissebo

6. mai 2024
MANDAGSTUR til Berby-området
22. mai 2024
MANDAGSTUR NR.10, 13. mai  2024. Tur-referat:
«No livnar det i lundar, no lauvast det i li».
Salmedikterens (Elias Blix) ord rinner en i hu når vi er på skogstur nå om dagen. Grønnfarger i mange nyanser, blomster, busker og trær som åpner seg mot nytt liv. Opplevelsen er like vakker og fantastisk år etter år.
Som nevnt i infoen før turen; tanken om dagens tur kom fra en tur flere «Gimle-gutter» var med på en høstdag tidlig på 1980-tallet (ikke sent som nevnt). Vi gikk nok ikke helt i våre gamle fotefar, men det var nok ikke så langt unna.
Denne gang ble det en tur der vi også kunne minnes Gimlegutten Nils Johan Liholt som forlot oss for kort tid tilbake.
Turens vendepunkt var ved hans hytte i åsen øst for Liholtgården ved Bakke.
Tur-o-poster
Noen tur-o-poster gjorde at vi valgte å følge den koselige blåmerkede stien som går sørover fra parkering på Nyborg mot Nordre Lifjell og Martnansmosen.
For øvrig et veldig godt alternativ til lysløypa.
Vi tok også med post 83 før vi kom til Olavsleden som vi så fulgte nesten helt frem til Nissebo.
Kafferast ved hytta
Etter en god kafferast på flåfjellet ved hytta valgte vi en litt vestligere rute på tilbaketuren mot Nyborg og de to siste postene.
Kartene viser vår rute som ble rundt 12 km.
8 karer og småtassen Frode gjennomførte i fin stil i varmen. Heldigvis kom det en del skyer som dempet den litt.
Kort om steder vi passerte:
Breidkas. Plass som har vært under Holt.
Nordre Lifjell. Navnet peker mot Liholt som en gang het Lier.
Lørdagsåsen. Flott utsikt og ditto gapahuk.
Martnansmosen. Stor åpen myr mellom Nordre og Søndre Lifjell Aasli. Rester av steinhoggerbolig.
Liholt. Navnet betyr «Et skogholt i en li». Gården Liholt er nevnt i 1593, men har ganske sikkert vært en gård fra rundt midt på 1300-tallet. Det var en betydelig gård. Kom tidlig i adelsmenns eie. Var under Berbygodset. I 1723 eide madame Meng gården. Hvem var det?
Fra 1835 i Liholtfamiliens eie. Senter for granittundustrien. Flere baner gikk opp i fjellet.
Olavsleden. 30 km lang vandringsled fra riksgrensen ved Vammen til Tistedal. En fortsettelse av Bohusleden.