MANDAGSTUR til Liholt-hytta

Gimle IF tilbyr politiet hjelp ved leteaksjoner
30. april 2024
På plass ved Nissebo
14. mai 2024
MANDAGSTUR NR. 10 2024. 13. mai.
For mange, mange år siden, vi må nok helt tilbake til slutten på 1980-tallet, var vi en gjeng fra Gimle IF som gikk tur fra Nyborg til en liten hytte som ligger på fjellplatået øst for gården Liholt ved Bakke.    I disse dager kan det passe fint å gå den turen igjen. Hytten tilhører familien Liholt. Eldstemann i familien, Nils Johan, forlot oss for kort tid tilbake.
Vi starter fra grusbanen på Nyborg og følger sti som ligger øst for lysløypa. Vi kommer i kontakt med Olavsleden nær Bergsdalen, passerer Liholttjern og går leden et kort stykke sørover retning Vestfjellet før vi tar av til høyre ut på fjellplatået. (Nederst på kartet er hytten en liten brun firkant vest for liten rund myr).
Der er det passe sted for å nyte matpakke. Samme vei tilbake forbi Bergsdalen. Lysløypas vestre løp mot Nyborg. Denne runden blir rundt 10 km i ikke altfor krevende terreng. Sti hele veien.
Nå har det seg slik at vi også på denne turen kommer i nær kontakt med tur-o-poster. Da tar vi selvsagt kodene med. (blå poster som sist).
Coop/Extra Næridsrød kl. 10.00 for felleskjøring for de som ønsker det. Ellers P på Nyborg.
Vel møtt til Iddefjordsfjella !