Til Ertekroken i skikkelig snødrev

24. oktober 2023
TIPPETRIM søndag 12.november
5. november 2023
Her er tur-referatet fra MANDAGSTUR NR.17 mandag 30. oktober 2023:
Vi var ganske ensomme i Ertemarka vi 10 som på sesongens første vinterdag la ut for å prøve noen km av den 16. historiske vandrerute i Norge. Den har fått navnet Hallevägen og strekker seg fra traktene vest for Stora Lee og til Halden. Den er ca 45 km lang.
Fra 1600-tallet og framover var Halden etter tidens målestokk en relativt stor by. Fra fjern og nær trakk folk til byen for å selge og kjøpe varer. Blant disse var det også en god del svensker som kom fra områdene Bomarken, Rävmarken og Knipan. Det dannet seg handelsveier og stier som var i bruk helt til unionstiden tok slutt (1905).
DNT og Riksantikvaren har innledet et samarbeid for å gjøre de gamle vandrerutene mer kjent og mer brukt. De går under navnet historiske vandreruter. Pr. dags dato er det nå 17 slike ruter i Norge.
Så langt det er mulig er Hallevägen tilrettelagt og merket etter den opprinnelige ruten, men det er noen omlegginger pga grunneiere/beboere. Så er den nok også lagt slik at den kommer innom noen av turmålene som er etablert i marka i løpet av de siste 100 år.
Det var overraskende (?) og hyggelig at så mange som 10 møtte opp denne mandagen. På utsatte steder tok nordøstvinden ganske kraftig og snølaget på bakken ble tykkere og tykkere etter som turen skred fram. På tross av dette ble det en meget vellykket runde som gikk slik:
Fra parkeringen på Ertemoen startet vi på blåmerket sti nedover lia mot jernbanen. Like etter at linjen ble krysset møtte vi på Hallevägen og da var det bare å starte og gå oppover igjen. Strekningen fra jernbanen og opp til Olavsleden er en spennende etappe som det virkelig anbefales å prøve. Oppe ved kraftlinjen er det flott utsikt over Lilledal og Storedal.
Vel oppe fulgte vi godt kjente veier og stier via jettegrytene og Ertestien fram til Ertehytta. Ved bommen på Siljedalsveien er det merket sti inn til det siste tilskuddet av DNT-hytter i distriktet: Ertekroken.
Den er låst med DNT-lås. Nøkkel til slik lås har vi i gruppa. Avklaring var gjort med TFL med hensyn til ev. utleie. I det ganske hustrige været var det ganske naturlig at vi denne gang valgte å ta rasten i peisestua på Ertekroken. Med lys på bordet og varme på peisen (medbrakt ved) ble det en matpause utenom det vanlige…….men du verden så deilig det var på denne dagen!!!
På den videre ferd på Hallevägen åpnet vi med en strekning forbi Svartkolltjerna og bort til Siljedalsveien. På den strekningen er det vel tvilsomt om noen svensker har satt sine bein. Alle vi som gikk der i dag gjorde det for første gang. Nå var det slutt med vandringen vår på Hallevägen og det hadde vært en vandring med et klart positivt fortegn!
Nå var det gamle, gode stier som tok over. «Rørgata» bortover mot Lille Erte er ved å gro helt til av et utall furubusker. Den lille stien som mer eller mindre følger Lille Ertes nordside gjorde vi ingen forsøk på å finne i snøværet, så vi fulgte den gode, gamle blåløypa som går litt mer mot nord. Etter ca åtte og en halv km fra start var vi tilbake på Ertemoen og en vellykket mandagstur var slutt.
Så må vi ikke glemme å rette en stor takk til våre venner i TFL for all tilrettelegging de gjør for at haldensere skal kunne ha et godt og trivelig friluftsliv!
Neste tur om 2 uker er det tid for vår tradisjonelle kveldsvandring. Så klargjør lykten. Tanken er at vi drar til Fosserkoia i kommuneskogen.