Rundt Løksvannet, til Gjeddetjern og Blåmosen

Vi foretar omrokkeringer i styret
30. mai 2022
Camilla imponerte igjen
5. juni 2022
MANDAGSTUR NR. 10 2022. Tur-referat:
Turen denne mandagen, 30. mai, startet ved «Velhuset på Kornsjø». Derfra går den blåmerkede turstien «Løksvannet rundt». Stien er under opprusting, klopper er ferdig lagt og nye skal lages. Høy lyng er fjernet der den var til sjenanse. Det var en del hogst innover mot bekken mellom Løksvannene, men derfra gikk stien i den flotteste skog.
Midt på åsen nord for Løksvann tok vi av fra rundturen og dro nordover mot Bokerødveien.
Været var litt merkelig denne dagen. Vi hadde ikke før kommentert «at det ser ut til at vi slipper unna regn i dag», så hadde det nesten ut av intet samlet seg en skybank rett over hodene våre, og idet vi nådde fram til Bokerødveien kom det en kraftig skur som varte i en 10 min`s tid. Det var nok til at trær og busker var blitt nokså fuktige på vår ferd mot nord.
Vi fulgte Bokerødveien i 2 – 300 meter. Da de var unnagjort, var vi litt spente på hvordan det sto til med stien vi hadde tenkt å følge nordover mot naturreservatet Haugbergfjellet. Det viste seg at den var «i meget bra form». Lett å følge, lett å gå. Som det fremgår av kartet var det en del myrer som skulle krysses, så et råd til dem som har tenkt å ta turen: Det er greit å ha fottøyet i orden (vanntett). Målet vårt på denne del av turen var Store Gjeddetjern og Blåmosen.
Det var tydelig å se at dette var gammel «ferdavei». Med jevne mellomrom var den merket med røyser av ulik kvalitet.
Naturreservatet ble opprettet i 2013. Formålet er å bevare et område med hovedsakelig fattige skogtyper på grunnfjell. Store myrer og slake fururygger er karakteristisk. Blåmosen, der vi snudde og dro samme vei tilbake, er en veldig viktig naturtype, intakt som den er.
Dvs at den ikke har vært utsatt for inngrep av noe slag. Den sjeldne Skjegglav er funnet der og soppen Antrodiella pallasii (en slags snyltekjuke) er ikke funnet andre steder i Østfold. Vi så ikke noen av dem. Spesielle fugler som er observert i reservatet er tretåspett, bøksanger, jerpe, storspove og trane. Hold øynene åpne for dem dersom du tar turen en gang.
Helt nord i Store Gjeddetjern tok vi rast. Nydelig plass med utsikt utover et speilblankt tjern. Bare en smålom som koste seg midt ute i vannet.
Været ble bare bedre og bedre og turen sørover ble rene fornøyelsen. Nede ved Bokerødveien tok vi veien på østsiden av Bjørnholtmosen. Den ledet først fram til plassen Bjørnholt der kunstmaleren Dag Ronny Pettersen bor og arbeider. Stedet er en ren og skjær perle, alt i ypperste stand og med en strålende utsikt mot Nordre Kornsjø.
Veien videre ledet oss mot en ny perle, den gamle husmannsplassen Løvås. Disse to stedene må være helt ideelle for både å søke og føle skogens ro.
Like vest for Løvås kom vi igjen inn på «Løkvannet rundt»-stien. Retningen var fortsatt sør helt til vi tok en liten snartur mot øst og til Tomasgården. I våre dager er det vel ikke helt feil å si at det er plassen de fleste nå forbinder med Kornsjø. Der ble det av Edin Løvås i 1981 startet et såkalt retreat-senter. Med flott beliggenhet mot sjøen mente han at det kunne være rette plassen der folk kunne trekke seg tilbake og ha et stille sted sammen med Jesus
– alene i taushet
– fellesskap og samtale
– vandre i naturen
– hvile i enkle, vakre rom
Så fortsatte vår tur gjennom boligområdene Høyden og Sundsliåsen og der så vi bl.a. flotte hus, blomstrende hager og dammer med bl.a. gullfisk og 3 kg`s røyer !!
Turleder hadde ønsket å spandere svensk glas på pojkerna, men loppisen ved broen på Kornsjø var til vår store skuffelse stengt, så da ble det å vandre gatelangs gjennom Kornsjø.
Framme ved P viste moderne teknikk at vi hadde vandret ca 11 km. Alle 7 som var med i dag syntes godt om skogene i Kornsjøtraktene. Ta turen dere som ikke var med denne gang !