Victor sprang fort i Valencia

Vandret i Degernesfjella
26. november 2021
Gjør deg klar til årets siste mandagstur
6. desember 2021

Gimle IF har hatt mange gode løpere i sine rekker opp gjennom åra, men det er vel første gang i klubbens historie at vi nå har fått en meget god maratonløper som medlem, nemlig Victor Borge Svendsen.

Denne helgen, 5. desember,  deltok han i Valencia maraton i Spania. Vi har snakket litt med Victor etter løpet og om planene framover.

MYE VIND

Hvordan var det å løpe, Victor?

–  I forkant kunne vi ane at det kom til å bli et tungt løp på grunn av vind og kastevind. Værmeldingene spådde 7-8 m/s og det må det også ha vært. Løpet var mye preget av dette, men sett bort ifra det var forholdene perfekte, med 12-14 varmegrader.

Victor forteller at han  åpnet i en fin fart som skulle tilsvare mellom 2.28 og 2.29,30, men havnet i et dilemma i forkant av passering 10km. Her var det helt avgjørende å komme seg inn i en stor gruppe for å skjermes fra vinden.

Jeg valgte å gå i en gruppe som kanskje var litt for rask for mitt utgangspunkt, men vurderte dette som det beste valget da alternativet var å slippe seg ned til en gruppe som løp for sakte. Dette fungerte egentlig veldig bra frem til 27km, forteller han.

MYE RYKK OG NAPP

I starten av løpet opplevde Victor at det ble mye rykk og napp-løping i feltet han løp i.

Etter 27km begynte jeg å få sting/hold i siden, og da måtte jeg dessverre trekke i nødbremsen for å i det hele tatt karre meg inn til mål. Jeg satset, men fikk dessverre ikke jackpot – mer en suboptimal gjennomføring av løpet.

HERLIG PUBLIKUM

Han forteller at dette er en del av gamet, men  opplevde at han kom seg bra igjennom løpet.

-Publikum gjorde en helt utrolig jobb og løypa er i seg selv upåklagelig (bortsett fra at den er vindutsatt). Likevel er dette bare et steg på veien videre.

LANGT UNNA PERSEN

Victor har i ett år hatt utfordringer med hælen sin, men denne gang fungerte den bra. Likevel, der er også en forklaring på at han havnet et stykke unna persen på 2.28,59. Denne gang gikk det tre minutter tregere, eller retter sagt, tiden ble 2.32.08.

Uansett, så er det mye positivt å ta med seg fra dette løpet. Det er ingen grunn til å henge med huet for det, sier han.

Neste utenlandske løp blir halvmaraton i Haag og helmaraton i Rotterdam 10. april 2022.

-I Rotterdam går jeg for 2:27:00. Mitt endelige mål er å ta Halden-rekorden på maraton, som lyder som følger: 2:22:51.